نکات نوشتن

اصول تولید محتوای بازاریابی برای برند‌ها

شاید این سؤال پیش بیاید که چرا بدون در نظر گرفتن این دانش‌ها و علومی فنی، جریان تبلیغات در گذشته بازخوردی مطلوب داشت؟ به این نکته توجه داشته باشید که ساختار کنونی بازار‌ها در تمام دنیا با سرعت فزاینده‌ای وارد جریانات رقابتی شده‌ و تعدد نام‌ها و برند‌های موفق در هر حوزه سبب‌ساز فضایی به‌شدت سخت و دشوار برای رشد واحد‌های مختلف بوده است. علاوه‌بر آن ابزار اطلاع‌رسانی بیشتری به‌لطف توسعه فضا‌های مجازی محیا شده است که در دل خود مفاهیم و راهکار‌های جدیدی دارد. به‌واسطه جریان بمباران اطلاعات و تبلیغات در محیط‌های شهری و فضا‌های مجازی، تولید محتوای کارآمد و صحیح مستلزم دانشی عمیق و ابزاری متناسب است. اکنون گزینش ویژگی‌ها و شاخص‌های پیام تبلیغاتی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است تا محتوایی با بهترین شاخص مفهومی خلق شود. توجه داشته باشید که محتوا در تبلیغات لزوماً مکتوب نیست و محتوای کتوب تبلیغاتی صرفاً یکی از الگو‌های تبلیغاتی به حساب می‌آید. محتوا به زبان ساده آن عنصر واحدی است که در تمام ابزار تبلیغاتی از آن استفاده می‌کنیم. اگر محتوایی حرفه‌ای داشته باشیم تردیدی نیست که با حداقل هزینه، نتیجه مورد نیاز حاصل خواهد شد.

در نتیجه جریان یادشده، تخصص جدیدی با عنوان متولی تولید محتوای تبلیغاتی شکل گرفت که با تکیه‌بر شناخت درست از بازار هدف، استراتژی‌ها، اهداف، برندینگ و بازرایابی برند مربوطه کار خود را آغاز می‌کند. طبیعتاً اگر برنامه درستی داشته باشید،‌جزئیات استراتژی‌ها، اهداف و برنامه‌های سازمانی خود را پیش‌تر طبقه‌بندی کرده‌اید. در این طبقه‌بندی، ابزار و راه‌های انتقال محتوای تبلیغاتی تعیین می‌شود. بنابراین با انتقال این اطلاعات به فرد یا گروه متولی تولید محتوای تبلیغاتی به این بخش‌ها در تولید محتوایی کاربردی و مؤثر کمک خواهید کرد. در این مرحله مطالعه دقیقی برپایه گزینش ابزار مناسب صورت می‌گیرد تا بهترین الگو و مجرای تبلیغاتی برای محتوای پیام شما انتخاب شود. این محتوا در قالب متن، عکس، ویدیو و... خلق به فرایند تولید وارد می‌شود همچنین با سفارش ترجمه می توان آن را به محتوایی بین المللی تبدیل کرد. به این نکته ظریف توجه داشته باشید که مفهوم محتوای بازاربی یا (Content Marketing) لزوماً در فضای مجازی اتفاق نمی‌افتد و در حقیقت به زبان ساده شامل مجموعه فعالیت‌هایی است که منجر به تولید‌، توزیع و نشر انواع محتوا از جمله صدا، متن، موسیقی، ویدیو و سایر خدمات مرتبط با انتقال اطلاعات می‌شود. بنابراین این مفهوم در تمام مجراهای ارتباطی مابه‌ازا خواهد داشت.

شیوه تهیه محتوا و عناصر تشکیل‌دهنده آن بر اساس ملزومات، ویژگی‌ها و شاخصه‌های محصول مورد نظر طرح‌ریزی می‌شود تا اثرگذارترین محتوا برای مخاطبان هدف تولید شود. به‌عنوان مثال در طراحی سایت رسمی شرکت یکی از عوامل اصلی موفقیت در سایه تولید محتوای درست و مفید خودنمایی می‌کند؛ چراکه بهره‌مندی از محتوای تولیدی و استاندارد در سایت به شما کمک می‌کند تا در جست‌و‌جوی گوگل جلوتر از رقبایتان دیده شوید و درنتیجه از آمار بازدید از سایت بالاتری برخوردار باشید. موضوع مهمی که باید به‌ آن دقت شود این است که متخصص تولید محتوا، صرفاً وظیفه تهیه این مفاهیم را ندارد و از سوی دیگر در گزینش بهترین ابزار و روش‌های ارائه محتوا نیز بسیار مفید خواهد بود. فهرست این ابزار که مسئول تهیه محتوا باید در نظر داشته باشد مشتمل‌بر کاتالوگ‌، بروشور، وب‌سایت، رپورتاژ آگهی، فضای مجازی، شبکه‌های اجتماعی همچون اینستاگرام ، ایمیل کمپین مانند میل چیمپ ، کمپین‌های پیامکی، طراحی نامه‌های تبلیغاتی و بازاریابی، نگارش متون سخنرانی مدیران ارشد و مواردی از این دست را می‌توان به‌عنوان مجرا‌های اصلی یاد کرد که متولی تولید محتوا باید در نظر داشته باشد.

نوع دیگری از محتوا شامل مطالبی است که برای معرفی محصول یا خدمات شما تهیه می‌شود. این محتوا‌ها معمولاً با هدف بازاریابی و در قالب پاورپوینت، پی‌دی‌اف، فیلم های تبلیغاتی کوتاه و.. تولید می‌شود. این ابزار‌ به شما کمک می‌کند تا در هر شرایط و هر زمان، نماینده و معرف توانمندی‌ها و خدمات شما باشد. تولید این محتوا به بهره‌گیری از گروه‌های متخصص نیاز دارد تا زیر نظر متخصص تولید محتوا عمل کنند. تیزر تبلیغاتی از جمله ابزاری است که در این دسته‌بندی قرار می‌گیرد و بالطبع پیش از آغاز فیلبرداری باید بر اساس محتوایی فکرشده طرح‌ریزی و در مرحله اجرا عمل شود.

امروزه یکی از روش‌های رایجی که در معرفی کالا و خدمات به‌کار برده می‌شود نیز اینفوگرافی است. اینفوگرافی مبتنی‌بر طراحی ساختار خلاقانه و دقیقی است که باید طبق محتوای اصلی و براساس ابعاد اجرایی آن تهیه شود. از سوی دیگر روش مبتکرانه دیگری که نباید از آن غافل شوید تولید فایل گیف در فضاهای مجازی و شبکه‌های اجتماعی است. حجم پایین اطلاعات، سرعت بالا در انتشار، بازخورد سریع و هزینه ناچیز تولید از گیف، ابزار بسیار توانمند و مفید خلق کرده است. در این مطلب تلاش کردیم تا با اهمیت تولید محتوا و جایگاه تخصصی آن آشنا شوید و دریابید که این تخصص تا چه اندازه می‌تواند در بهینه‌سازی هزینه‌های تبلیغاتی مؤثر واقع شده و در معرفی برند شما مفید باشد.

منبع: cosnetwork.com