نکات نوشتن

باید های تولید محتوا

برنامه‌ریزی

بسیار پیش‌آمده که نویسنده محتوا را بدون برنامه خاصی در فضای مجازی منتشر می‌کند، مثلاً یک مقاله یا پست وبلاگی و سپس منتظر بازخورد مخاطب می‌مانند؛ اما مسئله اینجاست با توجه به رشد روز افزون فضای وب امکان دیده شدن محتوا مدام پایین میاید و در چنین شرایطی برای حرکت به برنامه‌ای دقیق نیاز است، حتی یک سفارش ترجمه برنامه ریزی شده و تخصصی با رعایت اصولی می تواند به یک محتوای خوب تبدیل شود. یکی از لازمه‌های تولید محتوا برنامه‌ریزی است. از جمله مواردی که در این برنامه‌ریزی باید پوشش دهید می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

تعیین هدف

پیش از هر چیزی مشخص کنید، هدف شما از تولید محتوا چیست؟ این هدف می‌تواند مواردی از قبیل معرفی برند، حفظ مشتری هدایت مشتری، بازاریابی دهان‌به‌دهان یا غیره باشد.

تعریف پرسونا یا اوتار

هیچ چیز به‌اندازه شناخت مشتری در تولید محتوا تأثیر گذار نیست. پیش از هر چیزی باید بدانید مشتری شما کیست و چه ویژگی‌هایی دارد. در شناخت مشتری علاوه بر ویژگی‌های جمعیت شناختی سنتی نظیر سن، تحصیلات، سطح درآمد، محل زندگی و جنسیت باید ویژگی‌های روان‌شناختی و الگوی های رفتاری مخاطب را هم دخیل کنید. در واقع باید بدانید مشتری چه دغدغه‌ای دارد، از چه کانالی با شما ارتباط گرفته است، چگونه تصمیم‌گیری می‌کند و سایر ویژگی‌های روان‌شناختی دیگری که به‌نوعی در عرضه محتوا می‌تواند به شما کمک کند. درواقع با تعریف پرسونا ویژگی‌های مشترک جمعیت هدف را در یک شخصیت خیالی خلاصه می‌کنید و گویی تنها با همین شخص مواجه هستید. شناخت درست مشتری و تعریف یک پرسونای دقیق این فرصت را برای شما ایجاد می‌کند تا دقیق و به موقع عمل کنید.

تعریف برند

برداشت مشتری از محصول شما همان برند یا نام تجاری است. در واقع محتوای تولیدی باید چهارچوبی منظم و یکدست در ذهن مشتری ایجاد کند و ایجاد این چهار چوب بر عهده شماست. به طور مثال در تولید محتوا نوشتاری سبک نوشتاری، لحن نوشته، علامت‌گذاری، کیفیت و کمیت تصاویر استفاده‌شده و غیره همگی در ایجاد و معرفی برند شما تأثیر گذار است. پس بهتر است یک شیوه نامه دقیق تهیه کنید و در آن برای نوع محتوا تولیدی استانداردهایی تعریف کنید و این شیوه نامه را در اختیار گروه نویسندگان خود قرار دهید. سعی کنید اعمال سلیقه‌های تأثیر گذار را در این شیوه نامه محدود کنید.

توجه به قیف خریداران

منظور از قیف خریداران موقعیت‌های احتمالی مشتریان نسبت به شماست. به طور کلی سه موقعیت برای مشتریان احتمالی متصور است. موقعیت اول مشتریانی که تنها به دنبال محتوای آموزشی هستند.

موقعیت دوم مشتریانی که به محتوای شما اعتماد کرده‌اند و برای خدمت یا محصول مورد نظری که به دنبال آن هستند شما را به عنوان یکی از گزینه‌های احتمالی در نظر گرفته‌اند.
و در نهایت خریداران محصول یا خدمتی که ارائه می‌کنید. شما برای هر سه طیف مشتری باید محتوایی مناسب تولید کنید. در مورد مشتریانی که در جایگاه دوم و سوم قرار دارند هدف انتقال آن‌ها به مرحله بعدی قیف است و در مورد خریداران هدف حفظ آن‌ها و استفاده از آن‌ها به منظور تبلیغ خودجوش و ارگانیک محصول شماست.

زیرساخت‌ها

یکی از مهم‌ترین مراحل بازاریابی محتوا کیفیت زیرساخت است. منظور از زیرساخت، ظرفی است که محتوا در غالب آن ارائه می‌شود. این ظرف می‌تواند وب سایت، وبلاگ، کانال یا اپلیکیشن شما باشد. اگر مشکلی در این زیرساخت‌ها وجود داشته باشد، شما عملاً وارد رقابت محتوا نخواهید شد. شاید فکر کنید که اصل کار محتوا است، اما واقعیت این است که هرچقدر هم محتوای تولیدی منسجم باشد؛ اگر به‌درستی ارائه نشود بی فایده است. کارایی سایت روی مشتری‌ها تأثیر گذار است، طبق آمار ۴۰ و ۷۳ درصد از کاربران دسکتاپ و موبایلی، سایتی‌هایی که بارگذاری آن‌ها به ترتیب بیش از ۴ و ۲ ثانیه به طول بیانجامد ترک می‌کنند..

آماده‌سازی سایت

به این منظور می‌توانید اهدافی را برای بهبود عملکرد سایت تعیین کنید. یکی از این اهداف می‌تواند رساندن سرعت سایت به ۴ ثانیه برای کاربران دسکتاپ باشد. به عنوان مثال می توانید از سایت Gtmetrix استفاده کنید. قدم بعدی که می‌تواند به شما کمک کند کنترل آمارهای مختلف سایت از قبیل متوسط زمانی که کاربرد در سایت صرف می‌کند، بونس ریت ( برای راهنمایی بیشتر در این زمینه می توانید به اینجا مراجعه کنید) و غیره است.

منبع: shanbemag.ir